شاتون يكي از مهمترين قطعات سيستم هاي خودرو است. درواقع شاتون قطعهاي دو سر است كه يك سرش به پيستون و سر ديگرش به ميل لنگ متصل است.جنس شاتونها از فولاد است تا استحكام و مقاومت كافي در برابر ضربات پياپي پيستون و ميل لنگ را داشته باشد. وقتي مي گوييم ماشين ياتاقان زده يا شاتون زده يعني شاتون به اندازهاي آسيب ديده كه ديگر قادر به استفاده روي خودرو نيست.
وظايف شاتون خودرو
در اصل شاتون، قطعه اي از موتور است و مانند اهرم شرايطي فراهم ميكند تا پيستون به طرف بالا و پايين حركت كند و گشتاور چرخشي در موتور پديد بياورد. به طور كلي شاتون رابط ميان ميل لنگ و پيستون ميباشد. علاوه بر اين ميان شاتون و ميل لنگ يك قطعه به نام ياتاقان وجود دارد كه به نوعي رابط اين دو قطعه با يدكديگر ميباشد. هنگامي موتور فعاليتش را آغاز ميكند، سوخت در سيلندر ها ميسوزد و پيستون مانند آونگ حركت ميكند. به دليل مكانيسم به خصوص ميل لنگ حركت شاتون دوراني مانند ميشود كه اگر دچار اختلال شده باشد حركت دوراني پديد نميآيد.
علائم خرابي شاتون خودرو
به اين راحتي نميشود با خواندن يك مقاله خرابي شاتون را تشخيص داد اما برخي علائم مثل صداي تق تق از موتور ماشين ميتواند نشانهي خرابي شاتون باشد. اما فقط يك راه دقيق براي بررسي شاتون وجود دارد و آنهم باز كردن موتور و بررسي جزء به جزء همهي اجزاي آن است. اما با توجه به اينكه اين روش هزينهي بسيار زيادي از شما ميطلبد عاقلانه تر اين است كه در حفظ و نگهداري خودروي خود كوشا باشيد براي مثال:
- به موقع روغن موتور خودرو را بررسي كنيد
- از قطعات اورجينال مانند سيستم هاي هوا رساني، سيستم هاي سوخت رساني و اگزوز استفاده كنيد